Pagina's

maandag 2 juni 2014

Test jezelf.

Vroeger las ik boeken. Mijn boeken liggen nu heel zielig in een hoekje te liggen totdat het weer zomervakantie is, maar vroeger las ik boeken. En veel ook. Het was mijn reden om te luisteren naar mijn moeder als ze vond dat ik vroeg op bed moest. Dan kon ik stiekem nog even lezen. Om dan vervolgens met kloppend hart mijn boek onder mijn bed te verstoppen en mijn zaklampje onder mijn kussen. Sorry mam!


Eén van mijn boekenseries ging over vier vriendinnen van een jaar of 12. Deze meiden deden van alles samen, dus ook tijdschriften lezen. In een van die tijdschriften stond een test over wat voor type mens je bent. 'Beantwoord deze 10 vragen en wij zeggen u wie u bent!' zo riep de test. Toen één van de meiden als uitslag 'je bent saai' kreeg, sloeg ze helemaal door en ging zich compleet anders voor doen dan dat ze eigenlijk was. De rest van het boek hebben die vriendinnen van haar zich uit de naad gewerkt om het meisje weer normaal te laten doen. En uiteindelijk, tadaaa, kwam mevrouw weer bij zinnen. Eind goed, al goed. Ik weet wat jullie nu denken, maar toen ik 12 was, vond ik dat de meest boeiende verhaallijn ooit geschreven. Durf ik best voor uit te komen. 


Vandaag zag ik ook weer eens zo'n test voorbij komen. Jawel, op Facebook. Verrassend hè? 'Beantwoord deze 9 vragen en wij zeggen u welke kleur u bent!'. Nou, dat laat ik me natuurlijk geen twee keer zeggen. Want ik heb altijd al willen weten welke kleur bij mij hoort. 
Surprise, de kleur die bij mij past is: ROOD. Joh. 
Maar, hoewel de kleur mijn haar heel goed omschrijft, er horen ook nog karaktertrekken bij deze kleur. Zo riep de test dat ik vol energie zit, voortdurend ondernemend ben, ik heb doorzettingsvermogen waardoor ik doelen bereik en ik sta klaar voor anderen. Hoppa. 

Deze test, die mij 9 vragen stelde, beweert nu precies te weten hoe ik in elkaar zit. Jomanda is er niks bij. Nou moet ik de test jammer genoeg een klein beetje teleurstellen. Want ik zit inderdaad vol energie, maar daar word ik vaak ook weer moe van. Ondernemend ben ik ook, maar dat is in mijn geval gewoon een duur woord voor niet stil kunnen zitten. En doelen bereiken en klaarstaan voor anderen? Ja, goede gok. Als minstens 80% van de wereld wel eens doelen bereikt en het gros van de mensheid probeert klaar te staan voor anderen, val ik daar vast ook wel onder. 

Eigenlijk wist ik van tevoren ook al wel dat ik die internettest niet serieus zou gaan nemen. Maar toch probeer ik het. Waarom? Geen flauw idee. De test heeft me niet als uitslag gegeven dat ik van nature nieuwsgierig ben, dus daar kan het vast niet aan liggen. 

Maar als mensen nou echt willen weten hoe ze in elkaar zitten, ga geen stomme testen in kranten, tijdschriften of op internet doen. Kijk eens kritisch naar jezelf, en laat anderen kritisch naar jezelf kijken. En met anderen bedoel ik familie en vrienden, en geen quiz of test. Zo, moeders heeft weer gesproken. Ik ga mijzelf nu eens uiterst ondernemend en vol energie naar de supermarkt begeven, om mijn doel (avondeten) te bereiken. Fijne avond! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten