Pagina's

zondag 28 december 2014

De grote en kleine bedankmomentjes van 2014

En toen was het opeens eind december en leven we tussen kerst en oud en nieuw. Dit zijn van die dagen dat de televisie vol zit met programma's om het afgelopen jaar te herbeleven. En nu, in 2014, zijn dit ook van die dagen dat heel Facebook, Instagram, Twitter enzovoort vol staan met bedankberichtjes van iedereen die zo blij zijn met het afgelopen jaar, en die uitkijken naar het komende jaar. 


Hoewel ik vaak kritiek heb op wat mensen op Facebook zetten (nee, ik hoef niet te weten wat je aan het eten bent. En nee, ik hoef niet te weten dat je met verkoudheid op de bank zit. In die tijd dat er op Facebook gezeurd wordt, kun jij al lang je zakdoekjes en neusspray gaan kopen) vind ik dit een mooi initiatief. Bedankmomenten. Want volgens mij kun je niet vaak genoeg dankbaar zijn. En is het einde van het jaar een prachtig moment om hier eens even bij stil te staan. Ik volg natuurlijk altijd graag mijn eigen adviezen op, so here I go.

In ieder geval ben ik weer heel dankbaar voor alle grote momenten van het afgelopen jaar. Ik mocht aan het werk, en hoewel we dachten dat het maar een korte periode zou zijn, mag ik nog steeds verder met deze gezellige groep 8, waar ik inmiddels alweer heel erg aan gehecht ben. Ook ben ik afgelopen jaar voor het eerst op wintersport geweest. Hoewel ik er nou niet bepaald een natuurtalent in ben, vond ik het wel geweldig! Ik ben naar Budapest geweest, samen met mijn vriend, om daar een aantal dagen heerlijk vakantie te vieren en mijn beste vriend op te zoeken. En zo zijn er nog veel meer momenten waar ik met veel plezier op terugkijk.  

Maar nu moet ik wel eerlijk zijn. Een aantal van mijn 'grote' bedankmomenten komen voort uit het feit dat ik mijn Facebookpagina doorspitte en dacht: 'Oh jaaaa, dat heb ik afgelopen jaar ook nog gedaan!' Hierdoor besef ik me opeens dat ik 2014, net zoals mijn andere levensjaren trouwens, op z'n Joannes ben door geracet. Is het dan niet net zo belangrijk, of misschien zelfs wel belangrijker, om stil te staan bij de 'kleine' bedankmomentjes? 

Want die zijn er ook meer dan genoeg geweest in mijn 2014! Kijk maar:
- De avonden op de bank met vrienden en vriendinnen, ons slap lachend om de spelletjes die we speelden, de tv of onze gesprekken
- De momenten waarop mijn vriend opeens naar me toe kwam rennen, en terwijl ik nog dacht: 'oh jee, wat is er aan de hand', hij mij gewoon even kwam knuffelen
- De momenten met familie samen, waarbij we ons altijd beseffen hoe fijn het is om bij elkaar te zijn
- De lieve of grappige appjes die mensen me stuurden het afgelopen jaar, en de appjes waarin gewoon even gevraagd werd hoe het met me ging. En de onverwachte leuke telefoontjes. 
- De avonden in de stad, waarbij we helemaal los konden gaan op de muziek
- De goede gesprekken die je 's nachts alleen kun voeren, voor, tijdens of na het stappen
- De kinderen uit mijn groep 8 die mij kwamen vertellen dat ze iets heel leuk vonden, dat ze blij waren met hoe het ging in de groep, of die iets voor mij gemaakt hadden

Ik kan deze lijst aanvullen tot dit geen blog meer is, maar een boek. Maar gezien de spanningsboog en het concentratievermogen van de gemiddelde mens zal ik dat maar niet doen. Ik denk dat iedereen dit soort bedankmomentjes wel voor zichzelf kan opnoemen. En ik raad jullie allemaal aan dit ook eens voor jezelf te doen. Ik spreek nu uit ervaring dat het best leuk is! 

Nu weet ik ook wel dat het nu lijkt alsof mijn 2014 een groot hoogtepunt is. Dat is natuurlijk niet zo, er zijn ook momenten die niet zo leuk, gezellig of vrolijk zijn geweest. Toch vind ik dat je aan het einde van het jaar even moet proberen om daar niet naar te kijken. Onder de motto's: 'Kijk vooruit', 'Problemen zijn er om opgelost te worden' en 'Van piekeren is nog nooit iemand beter geworden' zou ik die, als ik jullie was, tijdens het bedenken van je eigen momenten even achterwege laten.

Dus lieve familie, vrienden en alle andere mensen in mijn leventje waar ik zo blij mee ben: Dank jullie wel! Op naar het volgende topjaar, zou ik zeggen. Gaan we onze nieuwe bedankmomenten creƫren. :)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten