Pagina's

maandag 10 maart 2014

Bucket list

Op Upcoming.nl stond gisteren een artikeltje over de zogenoemde 'Bucket list'. Voor de mensen die niet weten wat dit is: Een bucket list is een lijst met dingen die je per sé gedaan wilt hebben voor je komt te overlijden. Het artikel ging over dingen die bijna iedereen wel op zijn bucket list had staan, maar die vrijwel niemand ook daadwerkelijk uitvoerde. Voorbeelden: Een marathon lopen of een wereldreis maken. Volgens mij wordt dat laatste tegenwoordig juist door iedereen wél gedaan, maar goed. Het principe is duidelijk; je bucket list moet je afgewerkt hebben voor je dood gaat. Zodat je aan het einde van je leven kunt zeggen: "Maar ik heb wél het maximale uit mijn leven gehaald!" 


In 2007 is er ook een (hele goede, vind ik) film over gemaakt. Met als zeer verrassende naam 'The Bucket List'. Joh.
De hoofdrollen worden gespeeld door Morgan Freeman en Jack Nicholson. De twee mannen blijken beide ongeneeslijk ziek en raken in het ziekenhuis bevriend. Daar besluiten ze om een bucket list te maken. Gelukkig is één van de mannen belachelijk rijk, waardoor die wereldreis, en nog vele andere dingen, ook echt uitgevoerd kunnen worden. Het ontroerende verhaal van twee mannen die het maximale uit hun leven willen halen. Nu het nog kan.

Maar wat is dat nou eigenlijk, het maximale uit je leven halen? Als je het hier in Groningen aan de gemiddelde student vraagt, krijg je vermoedelijk als antwoord 'zoveel mogelijk stappen, zoveel mogelijk zuipen en zo weinig mogelijk studeren'. Vraag ik het aan mijn beste vriend, dan krijg ik hoogstwaarschijnlijk als antwoord 'zoveel mogelijk reizen en zoveel mogelijk nieuwe mooie plekken zien'. Vraag ik het aan mijn moeder, dan krijg ik gegarandeerd als antwoord 'zoveel mogelijk werken en lief zijn voor mensen om je heen. En naar de kerk gaan. En elke dag even stofzuigen als je thuis komt.'
Lijken mij toch echt allemaal totaal verschillende antwoorden. Maar is het één nu goed en het andere fout? Of mag het allemaal?

Persoonlijk denk ik dat mensen die bucket list niet voor niets hebben uitgevonden. Het maximale uit je leven halen is natuurlijk voor iedereen anders. Ik heb zelf altijd geroepen "Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen!" en dat klinkt natuurlijk heel leuk, maar dat kan ook weer op tig verschillende manieren. Zo'n persoonlijk lijstje met dingen die belangrijk voor jou zijn om te doen in je leven. Ik vind het niet eens zo'n gek idee. En mooi ook. Want we zijn hier natuurlijk niet om maar wat aan te klooien. Ergens moet je wel een bepaald 'doel' hebben, lijkt mij. Nou, en als je dat doel dreigt te vergeten, schrijf je het op een lijstje. Simpel, maar effectief. 

Nou heb ik niet zoveel geld als Jack Nicholson in de film heeft. Sterker nog, mijn bucket list wordt ook een beetje een budget list; als het maar niet veel hoeft te kosten. Gelukkig zijn veel dingen die ik belangrijk vind om nog te doen in mijn leven ook niet dingen waar je veel geld aan hoeft uit te geven. Bij deze een paar punten die ik op mijn eigen bucket list wil hebben:

1. Zwemmen met dolfijnen (oké, de kans dat ik dat kan doen zonder er geld uit te geven, is wel heel klein. Maar ik hoop nog altijd als een soort Ariël vanaf een boot het water in te duiken en net te doen alsof ik dagelijks met wilde dolfijnen aan het zwemmen ben).
2. Vrijwilligerswerk in het buitenland
3. Een tijd leven zonder mijn mobiele telefoon en mijn laptop (als ik er aan denk, breekt het zweet me al uit, maar ik wil het wel)
4. Aan al mijn vrienden en familie vertellen hoeveel ze voor me betekenen
5. Voor mensen klaar staan die hulp nodig hebben, op welk front dan ook

Algemeen? Cliché? Misschien. Maar is het daarom slecht? Clichés zijn pas cliché als veel mensen het willen of doen. Dan moet het bijna wel goed zijn.
Maar als iemand zich geroepen voelt om mij te sponsoren voor een zeer unieke wereldreis à la Joanne, dan kunt u geld storten naar het goede doel: 'Help Joanne haar bucket list door'. Of 'Samenwerkende hulporganisaties voor Joanne's bucket list'. Ik moet nog even bedenken welke naam ik pakkender vind voor dat goede doel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten