Pagina's

dinsdag 25 februari 2014

Nuchter zijn.

Eén van de meest onderschatte woorden op dit moment, vind ik het woord 'nuchter'. In mijn omgeving wordt het woord in een aantal situaties uitgesproken of benadrukt:

1. Mannen zijn nuchterder dan vrouwen
2. Als je met een paar biertjes in je lijf nog een vraag logisch weet te beantwoorden ben je nog nuchter
3. Friezen zijn nuchter
4. Groningers zijn nuchter
5. En als je het aan de Twentenaren, Brabanders, Noord-Hollanders of weet-ik-aan-wie vraagt, zijn ze ook nuchter
6. Conclusie: Nederlanders, mannen en alle mensen die niet straalbezopen zijn zijn nuchter. 

Heb je het rijtje goed gelezen? 
Het woord nuchter, dames en heren, kan twee dingen betekenen: Of je hebt niet of nauwelijks alcohol gedronken, of je bent een rationele, realistische denker.
In het rijtje hierboven is dit in alle gevallen niet helemaal waar. Of helemaal niet, dat mag je zelf beoordelen. Ik weet in elk geval wel wat ik er van vind. Om maar eens even te beginnen met de o-zo-nuchtere mannen.


Ik weet niet hoe het met de rest van de wereld zit, maar in mijn omgeving zijn de mannen die het hardste roepen dat ze nuchter zijn, ook de mannen die dit een halfuurtje later heel sterk weer kunnen ontkrachten. Al is het vaak per ongeluk.
Mijn eigen lieve vriend heeft die gave ook. Een mooi voorbeeld is een dag van een aantal jaar geleden. De dag dat ik verdrietig uit school kwam, omdat mijn toets voor mijn gevoel niet goed was gegaan.
Mijn vriend kan dan heel subtiel en charmant zeggen; 'Och maak je toch niet zo druk. Als het niet goed gaat, gaat het niet goed. Als het wel goed komt, komt het wel goed.' Ja, je kunt veel over mannen zeggen, maar aan logica ontbreekt het ze niet. 
Ik raapte mezelf weer bijeen en besloot hem maar gelijk te geven. Het komt zoals het komt, zeg maar. Tot mijn verbazing zag ik hem een halfuur later zenuwachtig door het huis lopen. Hij had namelijk een sportwedstrijd die avond en voelde de intens heftige drang om te presteren. Hij dacht daarbij hoogstwaarschijnlijk ook dat hij jammerlijk zou overlijden als hij niet zou presteren. En toen ik grapte: 'Het komt zoals het komt!' Kreeg ik een blik waar menig persoon bang voor zou zijn weggerend.
Nou. Eén van de honderdduizend voorbeelden over de nuchtere man. Is er nog meer vraag naar? U roept, ik vertel.

Nederlanders in het algemeen nuchter? Nee, lieve landgenoten. Ook niet. Heb je wel eens gezien hoe vreemd alle buitenlandse mensen naar ons kijken als wij onszelf weer in een kittige oranje leeuwenoutfit hebben gehesen voor ons o-zo geliefde WK? Wij geloven graag van onszelf dat we nuchter de wereld in kijken, maar we worden al ongemakkelijk van de kleinste dingen. Van bekenden van mij die in de Verenigde Staten waren geweest, hoorde ik dat het daar zomaar kan gebeuren dat je op straat van een wildvreemde voorbijganger een complimentje krijgt. Of een tip. Ha! Dat moet je hier eens proberen. Als een willekeurige voorbijganger ons groet, zijn wij al bang dat diegene 'iets van ons moet'. 

En laat ik maar niet beginnen over de drankliefhebber die zelf nog overtuigd is van zijn of haar nuchterheid, maar op een gegeven moment wel voor ernstig lange tijd naar de wc vertrekt. Als je daarna overigens vraagt of hij of zij moest overgeven, kun je wel dit 'nuchtere' antwoord verwachten: 'Ach, ik voelde me eigenlijk de hele dag al niet lekker. Dit was te verwachten.' Natuurlijk schat. 

Lieve mensen, wij zijn niet nuchter. Wees nou maar gewoon blij dat je zo nu en dan denkt met je emoties en niet met je verstand. Volgens mij kom je daar zo nu en dan ook veel verder mee. Als je het tenminste een beetje in evenwicht hebt.
En ja, lieve mannen, als jullie roepen dat het jullie 'niets kan schelen', weten alle vrouwen al lang dat jullie je er heel erg druk om maken. Verdorie, ze hebben ons door! Ja, wij vrouwen hebben het mysterie ontrafeld hoor. Het was even puzzelen, maar dan heb je ook wat.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten