Pagina's

donderdag 20 februari 2014

Reclames

Mijn huisgenootje en tevens beste vriendin ligt geregeld dubbel om mijn gemopper als er weer reclame op televisie is. En ik mopper dan veel. Dat mogen jullie best weten.
Zo heb ik bijvoorbeeld een hékel aan het vrouwtje van de Conimex reclame. Als ze het mateloos irritante zinnetje 'Volgens een oud gezegde eten alleen paarden staand.' weer uitspreekt, wil ik altijd even ritueel een telefoon doormidden breken. Net zoals die Baron uit Bassie en Adriaan, weet je wel. Drommels drommels. En die man van de Knorr pastagerechten, die heet Luigi! Ik ben vast niet de enige die die naam meteen associeert met het aloude Nintendo-spelletje. Even een reminder; hij en zijn broer Mario waren loodgieters. Hmmmm. Eet smakelijk!

Natuurlijk weet ik best dat ze veel van die reclames bewust zo irritant maken. Want hoe je het ook wend of keert, ik onthoud mevrouw 'ga vooral niet zittend eten in Azië' wél. Wel met als resultaat dat ik bij elk flesje ketjap aan de Conimex reclame moet denken, maar toch. Ik vergeet het merk niet meer. Dus het werkt. Gelukkig heb ik, behalve de irritatiefactor, nog meer om over te mopperen als het om reclames gaat. 

Zo vond ik laatst een filmpje op Youtube waar een comedyserie van 20 jaar geleden op werd afgespeeld. In het bewuste filmpje waren ze wel even vergeten om de reclame eruit te knippen, maar dat vond ik niet zo erg; dit was jeugdsentiment. Ik keek daarom die reclames ook maar even, gewoon omdat het kon. 
Tot mijn verbazing waren de reclames na 4(!) minuten al voorbij! Laatst klokte ik een reclameblok van nu, en raad eens? Een blok duurt nu gemiddeld tussen de 7 en de 10 minuten. Het dubbele dus! 

Nou zal dat veel oorzaken hebben, vermoed ik zo. En ik vermoed ook dat dit allemaal weer met geld te maken heeft en met het meer commercieel maken van zenders. Maar daar staat tegenover dat je op Facebook, op de rest van het internet en op de radio ook al doodgegooid wordt met reclames. Dus mijn conclusie is getrokken; dat kan wel wat minder. 

Totdat de Nederlandse media het besluit met me eens te zijn, zorg ik wel voor mijn eigen oplossingen. De bijna 10 minuten vullen met naar de wc gaan, thee zetten, met mijn telefoon spelen. Enzovoort. 
Maar, zoals de altijd even charmante Ali B. in de T-mobile reclame zo pakkend weet te zeggen: 'Bij een pizza ham-kaas wil je niet ongevraagd ook ansjovis!' Duidelijke taal Ali! Ik wil graag tv-programma's zonder ansjovis. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten